زمان مطالعه: 7 دقیقه

جورجیو آرمانی، یکی از قدرتمندترین نام ها در طراحی لباس های آماده ایتالیایی، در سال ۱۹۳۴ در پیاچنزا ایتالیا متولد شد. در سال ۱۹۵۷، او علاقه زیادی به صنعت مد پیدا کرد. بنابراین، او دانشکده پزشکی در دانشگاه Piacenza را ترک کرد و یکی از سهامداران فروشگاه های زنجیره ای Larinasite در میلان شد.

در سال ۱۹۶۴، آرمانی با نینو سروتی، صاحب هیتمن، تولید کننده پوشاک مردانه ایتالیایی آشنا شد. پس از مدت کوتاهی، پس از مشاهده نحوه کار آرمانی با مواد خام، ساروتی از او خواست تا رویکرد شرکت به پوشاک را از نظر ساختاری تغییر دهد.
آرمانی به مدت ۶ سال با ساروتی کار کرد و یک فرم ساده از لباس مردانه را ساخت که می توانست سریالی شود.

 

 

مهارت‌ های طراحی آرمانی توسعه پیدا می‌‌ کند

در اواخر دهه ۱۹۶۰، آرمانی موفق شد در شوهای مد برگزار شده در سالا بیانکا در کاخ پیتی در فلورانس شرکت کند. این تجربه به آرمانی این فرصت را داد تا سبک خود را به روش های جدید توسعه دهد.

او اکنون آماده بود تمام انرژی خود را صرف برند خود کند و سرانجام در سال ۱۹۷۵ اسپا جورجیو آرمانی را در میلان به همراه دوستش گالئوتی تأسیس کرد.
در اکتبر همان سال، او اولین مجموعه لباس مردانه آماده خود را برای بهار و تابستان ۱۹۷۶ با نام تجاری خود عرضه کرد. او همچنین خط زنان را برای همان فصل راه اندازی کرد.

 

شناخته شدن آرمانی در سطح بین ‌المللی

ظاهرا راز موفقیت بزرگ آرمانی از معرفی رویکردی جدید به طراحی لباس در زمان و مکان مناسب بازمی‌گردد که نشان‌دهنده تغییرات جامعه پس از سال ۱۹۶۸ بود که عمدتاً از طبقه متوسطی تشکیل شده بود که دیگر توان پرداخت آن را نداشتند. پرداخت هزینه استفاده از لباس های مد لباس؛ اما در عین حال می خواست برای خود تصویری مجزا بسازد.

با توجه به این وضعیت، آرمانی یک رابطه نوآورانه با صنعت برقرار کرد که ویژگی اصلی آن قرارداد سال ۱۹۷۸ با Grupo Finanzaro Tesil (GFT) بود که امکان تولید پوشاک آماده و لوکس را در یک محیط تولیدی، تحت نظارت طراح شرکت انجام می داد

در سال ۱۹۷۹، پس از تأسیس جورجیو آرمانی، آرمانی شروع به تولید برای ایالات متحده کرد و خط تولید مانی را برای مردان و زنان معرفی کرد.

این برند به یکی از نام‌های پیشرو در مد بین‌المللی تبدیل شد و چندین خط تولید جدید از جمله J.E. Le Colzioni، لباس زیر و لباس شنا جورجیو آرمانی و لوازم جانبی جورجیو آرمانی را معرفی کرد.

 

 

گسترش آرمانی

در اوایل دهه ۱۹۸۰، آرمانی قرارداد بزرگی را با L’Oréal برای تولید ادکلن امضا کرد و خطوط Armani Junior، Armani Jeans و Emperio Armani را راه‌اندازی کرد. سپس در سال ۱۹۸۲ لباس زیر، لباس شنا و لوازم جانبی آرمانی را روانه بازار کرد.

یک فروشگاه جدید در میلان برای خط امپریو افتتاح شد و پس از آن اولین بوتیک جورجیو آرمانی افتتاح شد.

نگرانی آرمان گرایانه برای مصرف کننده نهایی منجر به عرضه محصولات جوان پسند، باکیفیت و شیک با قیمتی مناسب تر از این برند شد.

به دلیل ماهیت دموکراتیک خط تولید Emperio، آرمانی احساس کرد که باید از روش‌های تبلیغاتی جدید و غیر متعارف استفاده کند.

این روش ها شامل تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای بزرگ خیابانی بود. به علاوه یک مجله خانگی که برای مصرف کنندگان وفادار پست می شد.

آرمانی همچنین احساس می کرد که ارتباط با سینما چه به دلایل تبلیغاتی و چه به عنوان انگیزه خلاقیت در موفقیت و مسیر شغلی او بسیار مهم است.

او طراحی لباس فیلم آمریکایی ژیگولو را انجام داد و موفقیت او منجر به همکاری طولانی مدت با دنیای سینما شد. آرمانی برای بیش از ۱۰۰ فیلم لباس طراحی کرد که یکی از مهم ترین آنها Invincibles در سال ۱۹۸۷ بود.

 

 

گسترش برند جورجیو آرمانی

در سال ۱۹۸۳، آرمانی قرارداد خود را با GFT اصلاح کرد.

آنها شروع به تولید خط آرمانی برای ایالات متحده و همچنین خط تولید پوشاک آماده با کیفیت بالا Borgonuovo 21 کردند.

در طول دهه ۸۰، با وجود مرگ گالئوتی (۱۹۸۵)، آرمانی به گسترش افق های تجاری خود و بستن قراردادهای مختلف ادامه داد.

او آرمانی ژاپن را افتتاح کرد و یک خط عینک دودی (۱۹۸۸)، جوراب (۱۹۸۷)، یک مجموعه هدیه (۱۹۸۹) و یک خط اصلی برای مردان و زنان برای آمریکا، E/X Armani Exchange (1991) راه اندازی کرد.

پس از گسترش دهه ۹۰ (لباس ورزشی، عینک، لوازم آرایشی، لوازم خانگی و لوازم جدید)، سال ۲۰۰۰، بیست و پنجمین سالگرد برند آرمانی، شاهد فعالیت های سرمایه گذاری زیادی از جمله فروش سهام و خرید تولیدکنندگان بود. جدید بود و قصد آرمانی کنترل کیفیت و توزیع این محصولات بود.

 

سبک و نوآوری

توسعه سبک ایده آل همیشه از یک روند مشترک پیروی می کند که ارتباط تنگاتنگی با روند تغییر در جامعه معاصر دارد. این فرآیند منجر به ایجاد لباس‌ها و اکسسوری‌هایی شد که هدفشان استایلی متفاوت و ساده است که فراتر از مد است و برای ارتقای شخصیت فردی که آن را می‌پوشد طراحی شده است.

هنگامی که در سال ۱۹۷۶، آرمانی اولین کاپشن های مردانه بدون ساختار (بدون خط و بدون خط) خود را معرفی کرد (ایده ای که محصول سال ها تجربه در طراحی و تولید بود)، قصد داشت هزینه های کار و خیاطی را کاهش دهد. اما با معرفی این نوع پوشش، جایگزینی برای رویکرد سنتی خیاطی انگلیسی به جامعه ارائه کرد که پاسخگوی نیاز مردم ایتالیا در آن زمان بود و ترکیبی بدیع بین لباس رسمی خشک و شیک و انعطاف پذیر و رایگان بود. لباس ورزشی

این خلاقیت ها باعث شد تعدادی از روزنامه های ایتالیایی آرمانی را اولین طراح لباس پست مدرن بدانند و آثار و محصولات او جهانی شود.

 

شهرت جورجیو آرمانی

رسمیت رسمی شهرت آرمانی در سال ۱۹۸۲ صورت گرفت. یعنی زمانی که در مجله تایمز ظاهر شد و بعد از کریستین دیور، دومین طراح مد بود که تصویرش در این مجله قرار گرفت. آرمانی زنان را از لباس های خشک و سفت رها کرد و برای آن ها ژاکت های نرم و بدون یقه به همراه شلوار راحت طراحی کرد. آرمانی به دنبال تداوم تصویری از زنان قوی بود. اما سخت، نه! همچنین لباس آنها باید هم کاربردی و هم باشکوه باشد.

برای آرمانی، رنگ خاکستری (چیزی بین خاکستری و بژ)، که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد، رایج ترین عنصر در طرح رنگ لباس برند آن بوده است، اغلب در کنار سایه های سفید و مشکی، با رنگ های خاکستری ملایم، آبی-خاکستری. و با انفجارهای رنگی غیرمنتظره همراه است.

جست‌وجوی پارچه مناسب همیشه یکی از عناصر متمایز مجموعه‌های مردانه و زنانه آرمانی بوده است و در سال ۱۹۸۶ در کنار گلدوزی‌ها و بازگشت به لباس‌های نیمه رسمی آرمانی به یکی از عناصر اصلی طراحی این برند تبدیل شد. آرمانی در طول زندگی حرفه ای خود همواره در ارائه تصاویری جدید از لباس های مردانه و زنانه موفق بوده و الگوهای نفیس و تزئینی را به سبکی منحصر به فرد و در عین حال در دسترس تبدیل کرده است.

۸ حقیقت جالب که احتمالا در مورد جورجیو آرمانی نمی دانید!

  • شغل رویایی جورجیو آرمانی سینما بود و به گفته خودش، اگر شانس بازگشت به گذشته را داشت، مد را انتخاب نمی کرد و سینما را به عنوان حرفه خود انتخاب می کرد. او عاشق فیلمسازی است. کارگردانی، تهیه کنندگی و فیلمبرداری از علایق اوست. همچنین پیشرفت خود در صنعت مد را مدیون همکاری با هالیوود است!
  • کاپشن های خلبانی معروفی که امروزه طرفداران خاص خود را دارند; در طول جنگ جهانی دوم برای اولین بار توسط آرمانی طراحی و ارائه شد. از آنجایی که کابین خلبان در آن زمان حصارکشی نداشت، این ژاکت یکی از بهترین ها برای محافظت در برابر سرما بود. این طرح هنوز هم در دنیای مد محبوب است.
  • آرمانی عاشق ورزش است. او از طرفداران پر و پا قرص فوتبال است. اکنون تیم فوتبال مورد علاقه او اینترمیلان است. همچنین علاقه به فوتبال باعث شد لباس تیم ملی را برای جام جهانی ۱۹۹۴ طراحی کند.
  • جورجیو آرمانی پا را فراتر از صنعت مد گذاشته و وارد صنعت غذا نیز شده است. آرمانی شکلات ها و شیرینی های بسیار خوشمزه و شیک بسته بندی می کند و به بازار عرضه می کند. مرکز این عرضه در فلورانس ایتالیا می باشد.

  • آرمانی یکی از اولین برندهایی بود که صنعت مد و لباس خود را در دهه ۱۹۹۰ به بازار جهانی چین و کشورهای آسیایی معرفی کرد.
  • آرمانی طراح لباس مهمانداران هواپیمای آلیتالیا بود. البته شایعه شده بود که این ایرلاین به لباس های آرمانی معروف است و کیفیت سرویس دهی مناسبی ندارد و همین انتقادات باعث شد تا این ایرلاین چند سال بعد لباس های مربوطه را عوض کند.
  • جورجیو آرمانی خالق شهر میلان بود! نه اینکه این شهر را بنا کرد، به نام این شهر عظمت بخشید. از آنجایی که ایتالیا مرکز صنعت مد بود، آرمانی این شهرت را جهانی و بین المللی کرد و آن را به مرکز پیشرو در صنعت نساجی و پایتخت مد جهان تبدیل کرد. ورساچه، دولچه و گابانا، پرادا و موسکینو او را دنبال کردند.
  • جورجیو آرمانی تنها برندی بود که در نمایشگاه های خود در سال ۲۰۰۶ از مدل هایی با شاخص توده بدنی زیر ۱۸ استفاده نکرد. زیرا معتقد بود این شاخص نباید مدل ها را نگران کند و آرامش آنها را در این زمینه بر هم بزند. او معتقد بود که سخت گیری در مورد این شاخص باید از دنیای مد حذف شود و مصمم بود این اجبار برای رسیدن به دالان های مد را از بین ببرد. زیرا آن را نوعی اسراف می دانست. او با این اقدام جلوه ای متفاوت به این صنعت داد!